دسته‌بندی نشده

چگونه یک ریش جذاب و طبیعی داشته باشیم

مهمترین عامل در سرعت رشد ریش شما ژن است. همه موهای بدن شما یک چرخه چند بخشی را طی می‌کنند که در آن موهای شما رشد میکنند، می‌ریزند و دوباره رشد می‌کنند تا یک روز به طور کامل از رشد کردن باز می‌ایستند که این اتفاق معمولاً در دوران پیری رخ می‌دهد.

سرعت رشد موی ریش توسط آنزیم آلفا-۵ مشخص می‌شود. این آنزیم تستسترون طبیعی موجود در بدن شما را به یک هورمون دیگر به نام دی‌هیدروتستسترون (یا به اختصار DHT) تبدیل می‌کند. DHT جذب ریشه و فولیکول هریک از موهای ریش شما شده و باعث رشد آنها می‌شود.

اما این اتفاق بدان معنی نیست که هرچقدر تستسترون بدن شما بیشتر باشد سرعت رشد ریش شما نیز بیشتر می‌شود. درواقع سرعت رشد ریش به میزان حساسیت فولیکول های مو شما به DHT بستگی دارد و این موضوع مستقیماً توسط ژن شما مشخص می‌شود.

حال بیاید نگاهی به راه های طبیعی که به شما در داشتن یک ریش بلند و طبیعی کمک می‌کنند، انتظاری که باید از این روش ها داشته باشید و اینکه چه زمانی باید به دکتر جهت مشکلات رشد مو مراجعه کنید نگاهی بیاندازیم.

چگونه یک ریش بلند و طبیعی داشته باشیم

اینجا راهکارهایی که به شما کمک می‌کنند تا یک ریش بلند تر با موهایی قوی و ضخیم داشته باشید را بررسی می‌کنیم.

رژیم غذایی و مواد غذایی رشد دهنده ریش

بعضی از ویتامین ها ممکن است به فولیکول هایی که رشد مو را متوقف کرده اند کمک کنند تا دوباره فعال شوند.

سعی کنید مقادیر زیادی ویتامین د در رژیم غذایی خود داشته باشید. ویتامین د میتواند به فعالسازی دوباره فولیکول هایی که غیرفعال شده‌‌اند کمک کند. منابع غذایی ویتامین د عبارتند از:

  • ماهی
  • تخم مرغ
  • شیر سویای غنی شده

ویتامین های ب نیز در داشتن موهایی سالم و سرعت رشد آنها موثرند که برخی از منابع آن شامل موارد زیر است:

  • بیوتین در کل که منبع اصلی آن نان غلات، آجیل و لبنیات است
  • ب۱۲ که در گوشت قرمز و ماهی موجود است

فعالیت ورزشی

تحقیقات در مورد تأثیر مستقیم فعالیت های ورزشی بر سرعت رشد مو ادامه دارد اما ورزش کردن مخصوصاً تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) می‌توانند بر میزان تستسترون موجود در بدن تأثیر مثبت داشته باشند و این موضوع می‌‌تواند به سرعت رشد موهای بدن کمک کند.

کیفیت خواب

کم خوابی یا بی‎‌کیفیت بودن خواب به کاهش میزان تولید طبیعی تستسترون بدن مرتبط است. کاهش تولید هورمون تستسترون به معنی کاهش میزان هورمون DHT برای ریش فولیکول های ریش است که باعث کندی سرعت رشد ریش های شما می‌شود.

شستشو و طراوت

یک پوست تمیز و مرطوب می‌تواند به رشد و سلامت مو کمک شایانی کند. صورت خود را به آرامی بشویید و سپس پس از استحمام از لوسیون یا روغن های مرطوب کنند ماننده روغن کرچک و یا روغن نارگیل استفاده کنید.

ترک سیگار

مصرف دخانیات به صورت مستقیم بر ریزش مو اثرگذار است. مواد شیمایی مختلف موجود در توتون سیگار باعث التهاب و آسیب به دی ان ای و عروق خونی تغذیه کننده فولیکول های مو می‌شود.

ترک سیگار موجب کاهش آسیب به این عروق شده و به سرعت رشد موهای شما کمک می‌کند. ترک سیگار می‌تواند بسیار کار سختی باشد ولی یک پزشک خوب می‌تواند به داشتن یک برنامه ترک موفق برای شما کمک کند.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ با زدن سوزن های بسیار کوچک بر روی پوست انجام می‌شود. میکرونیدلینگ به افزایش میزان گردش خون در صورت و اطراف فولیکول های مو کمک شایانی می‌کند و به داشتن ریشی طبیعی و جذاب کمک می‌کند.

یک تحقیق در سال ۲۰۱۳ نشان داد که استفاده از میکرونیدلینگ به همراه ماینوکسیدیل (روگین) میتواند در ۱۲ هفته الگوی طاسی مردان را کاهش دهد. که این درمان می‌تواند برای افزایش سرعت رشد ریش های شما نیز موثر باشد.

آیا اصلاح هر روزه صورت می‌تواند به سرعت رشد ریش کمک کند؟

خیر. این یک افسانه قدیمی است که هیچ تحقیقی برای اثبات آن وجود ندارد.

ریش های شما می‌توانند بعد از اصلاح ضخیم تر به نظر برسند و دلیل آن این است که شما نوک ضعیف مو را کوتاه کرده‌اید و قسمت ضخیم تر نزدیک به فولیکول نمایان شده است. اما این قضیه کمکی به سرعت رشد ریش شما نمی‌کند.

چقدر طول می‌کشد که ریش هایم رشد کنند؟

در اینجا سه مرحله کلی رشد مو و زمان هریک را بررسی می‌کنیم:

  • فاز آنژان. در این مرحله مو در هرماه به طور میانگین ۱٫۵ سانتی‌متر رشد می‌کنند و این عمل حتی با کوتاه کردن مو ادامه پیدا می‌کند که این دوره ۳ یا چهار سال به طول می‌انجامد.
  • فاز کاتاژان.در حالی که موها همچنان در حال رشد هستند، فولیکول مو کوچک می‌شود. این مرحله حدود ۲ هفته طول می کشد.
  • فاز تلوژان. فولیکول چند ماه غیرفعال می‌ماند، سپس دوباره شروع به رشد می کند. سپس فولیکول موهای قدیمی را از بین می‌برد و شروع به رشد موهای جدید می کند.

بنابراین موهای شما دائما رشد کرده و خود را تجدید می‌کنند. حتی اگر فقط منتظر بمانید، ممکن است در نهایت متوجه الگوی ریش متفاوت با رشد و رشد مجدد فولیکول ها شوید.

چه چیزی می‌تواند بر سرعت رشد ریش موثر باشد؟

فاکتور های فراوانی برای سرعت و ضخامت رشد ریش های شما وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ژنتیک. رشد فولیکول مو در ژن شما ساخته شده است، بنابراین اگر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما در هر دو طرف در داشتن ریش مشکل داشته باشند، به احتمال زیاد شما نیز مشکلاتی مشابه خواهید داشت.
  • شرایط ژنتیکی. شرایطی که به فولیکول ها آسیب می رساند، باعث تجمع مواد اضافی در منافذ پوستی شما می شوند یا منجر به کاهش سطح هورمون هایی مانند تستوسترون (هیپوگنادیسم) می شوند، مانع رشد ریش می شوند.
  • استرس. کلسترول به وجود آمده از داشتن استرس موجب ریزش موهای شما می‌شود و می‌تواند به طور کلی بر سلامت موهای شما اثر منفی داشته باشد.
  • مراقبت از پوست. انواع مختلف پوست نیازهای متفاوتی دارند. اما پوست مرطوب و سالم، تغذیه شده با مواد مغذی از محصولات طبیعی مراقبت از پوست، بیشتر از موهای سالمی رشد می کند که دارای پوستی خشک، ترک خورده و بدون رسیدگلی باشد.

کی به دکتر مراجعه کنیم؟

در مورد استفاده از داروهای تجویزی مانند ماینوکسیدیل (روگاین) برای رشد مجدد موهایی که با افزایش سن از دست داده اید ، با پزشک مشورت کنید.

اگر می خواهید نواحی وسیعی از مو را به سرعت ترمیم کنید، پزشک ممکن است پیوند مو را توصیه کند.

در صورت ریزش سریع و ناگهانی تکه های بزرگ مو به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *