مراقبت مو

احساس بدی راجع به موهای جوگندمی خود دارید؟

احساس بدی راجع به موهای جوگندمی خود دارید؟

امروز به سوالات مبرم و حیاتی شما درباره مشکلات فعلی موهای سرتان و راه حل‌های مناسب برای هر مشکل خواهیم پرداخت.

نوشته تاتیانا بونکامپانی – ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ – نیویورک تایمز

با وجود اینکه برخی از زنان سفید یا جوگندمی شدن موهایشان را می‌پذیرند – میراندا را در ریبوت سریال sex and the city به یاد بیاورید، که مدل موهای قرمز و استثنایی‌اش را فدای موهای مصری جوگندمی کرد – این نگرش نادیده‌گیری در دیگر تغییراتی که با افزایش سن در موهای زنان رخ می‌دهد مشاهده نمی‌شود.

بسیاری از افراد انتظار دارند با افزایش سن تنها رنگ موهایشان جوگندمی شود ولی بر خلاف این انتظارات، با افزایش سن موهای انسان دچار تغییرات بسیاری می‌گردند كه برخی از آن‌ها عبارت‌اند از كاهش تراكم مو، وز شدن مو، شكنندگی مو و كاهش سرعت رشد و بلند شدن موها.

«موهای ضخیم و براق نشانه جوانی است». این سخنی بود از دکتر اریکا شوارتز، پزشک طب تلفیقی که کلینیک تخصصی مو Evolved Science را در نیویورک تأسیس کرد.کلینیکی با اهداف علمی و عملی در درازمدت که راه‌های درمانی مختلفی برای مشکلات نازک شدن مو و براق و درخشنده نبودن موها ارائه می‌دهد. مانند دیگر اشیاء یا بخش‌های بدن، موهای سر نیز از عواقب کهولت و افزایش سن در امان نیستند.

درحالی‌که بسیاری از پزشکان آمار به‌شدت نگران‌کننده‌ای از موارد نازک شدن مو در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ یا افرادی که در دوران زندگی کرونایی دچار استرس شده‌اند(تقریباً همه ما) گزارش می‌دهند، ریزش مو و تغییرات بافت مو که بر اثر افزایش سن حاصل شده، برای درمان مؤثر نیازمند راهکارهای متفاوت و به خصوصی هستند.

دکتر گری لینکوف، متخصص احیای مو و جراحی پلاستیک صورت در منهتن، می‌گوید: به‌جز راه‌حل کاشت مو که به‌سرعت مشکلات‌تان را رفع می‌کند در فرآیند احیای مو، «نمی‌توان اقدام به کاری کرد و به خاطر نتیجه آنی نگرفتن بلافاصله از آن سریعاً دست کشید. اگر می‌خواهید شاهد نتایج قابل‌توجهی باشید نباید نومید شوید و خودسرانه به دوره درمان پایان دهید».

امروز به برخی از سؤالات مبرم و حیاتی شما درباره مشکلات موهای سرتان و محصولات و راه‌حل‌های مناسب برای رفع این مشکلات خواهیم پرداخت.

با افزایش سن دقیقه چه اتفاقی برای موها می‌افتد؟

دکتر مارنی نوسبام، یکی از متخصصان پوست در محله منهتن و همپتون نیویورک، گفت: در ابتدا، شاهد کاهش میزان ملانین هستیم که عامل اصلی سفید شدن یا جوگندمی شدن رنگ مو است. زمان دقیق وقوع این اتفاق با بررسی ژنتیک شما تشخیص داده می‌شود، این آزمایش‌ها نتایج دیگری نظیر میزان عقب رفتن موهایتان یا وقوع کچلی که بیشتر در مردان رایج است را در بر دارد. با این حال، تقریباً برای همه، چرخه رشد کند می‌شود و در نتیجه یک مرحله استراحت طولانی‌تر یا “تلوژن” رشد مو به جریان می‌افتد.

هم‌زمان با این وقایع، تغییرات در فولیکول باعث می‌شود که هر تار مو از لحاظ قطر نازک‌تر از قبل از پوست سر بیرون بیاید – فرآیندی که اغلب با نام «کوچک‌سازی» از آن یاد می‌شود. طبق گفته دکتر ناسبام، نتیجه نهایی تمام این فرآیندها «موهایی پراکنده تر و نازک تر» است.

اما این پایان ماجرا نیست. دکتر شوارتز گفت: تغییرات هورمونی – به‌ویژه کاهش هورمون‌های استروژن و پروژسترون در زنان – باعث کاهش تولید سبوم می‌شود. سبوم نرم‌کننده طبیعی است که موها را پوشانده و آن‌ها را براق جلوه می‌دهد. و از آنجایی که موها دیگر به‌طور طبیعی محافظت نشده و مرطوب نیستند، بیشتر مستعد شکنندگی و آسیب‌پذیری ناشی از روش‌های متکی بر حرارت در حالت‌دهی مو و رنگ مو هستند که همگی در تلاش برای مخفی کردن رنگ جوگندمی مو انجام شده بود.

از وقتی ۵۰ سالم شده، بلندی موهایم فراتر از شانه‌هایم نمی‌رود. علت چیست؟

دکتر دندی انگلمن، یکی از متخصصین پوست در منهتن، گفت: «به بیمارانم نیز مکرراً می‌گویم که این بیشتر از یک حدس و گمان است – با افزایش سن موها واقعاً زمان کمتری را در مرحله رشد می‌گذرانند». دکتر انگلمن در ادامه صحبت‌هایش به این امر اشاره کرد که: « زمان کمتر رشد یا زمان طولانی‌تر استراحت در چرخه رشد مو به این معنا خواهد بود که موها پیش از آن‌که به طول و بلندی موردپسند برسد خواهند ریخت».

برند KeepltAnchored، از جمله شرکت‌های فعال در زمینه تولید محصولات مراقبت از مو که در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت Procter & Gamble معرفی شد، محصولی از دسته محصولات leave-on scalp essence تولید کرده که هدف ویژه آن کمک به پوست سر در نگه داشتن مو بر روی سر به‌واسطه مبارزه با آثار استرس اکسیداتیو به کمک روی و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

جنی توماس، یکی از محققین Procter & Gamble و بنیان‌گذار برند KeepltAnchored، می‌گوید: «پوست سر خود را مانند زمین خشک و ترک خورده در نظر بگیرید – وقتی رطوبت از دست برود، ریشه موها کمتر و کمتر می‌شود. شما قادر به کنترل سن یا DNA خود نیستید ولی می‌توانید استرس اکسیداتیو که یکی از مؤلفه‌های ریز مو است را کنترل کنید.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *