دسته‌بندی نشده

موهای من همیشه وز است و حالت نمی‌گیرد. آیا باید محصولات مراقبت از موی خود را عوض کنم؟

موی وز

موهای من همیشه وز است و حالت نمی‌گیرد. آیا باید محصولات مراقبت از موی خود را عوض کنم؟

احتمالا بله. دبرا لین، از دانشمندان و مهندسین و رئیس بخش محصولات و نوآوری برند آرایشی بهداشتی Better Not Younger که در زمینه تولید مکمل‌ها و محصولات مراقبت از مو مبنی بر روش‌های مقابله با مشکلات مو بر اثر افزایش سن فعالیت دارد می‌گوید: «بسیاری از زنان در دهه ۳۰ سالگی محصولات آرایشی بهداشتی متناسب با خود را پیدا کرده‌اند ولی با شروع دهه ۴۰ سالگی و وقوع تغییرات جدید باید دوباره محصولات مناسب با شرایط فعلی انتخاب کنند».

دکتر لین نرم‌کننده‌هایی را توصیه می‌کند که از «کره‌های گیاهی» غنی از اسیدهای چرب (مثلاً آجیل انبه و ماکادمیا) و روغن‌های سبک ساخته‌شده از دانه‌های آفتابگردان و کاملیا تهیه شده‌اند چرا که قادرند تارهای مو را صاف کرده و شکستگی مو را کاهش دهند، بدون اینکه باعث شوند موها چرب و شل به نظر برسند.

سرم رام کننده روغن آرگان از برند Hair Biology، از مجموعه محصولات تولیدی Procter & Gamble که برای زنان بالای ۵۰ سال طراحی شده، از روغن آرگان و سیلیکون‌ها برای بهبود حالت پذیری تار موهای آشفته استفاده می‌کند، معضلی که بسیاری از افراد ۵۰ ساله به بالا با آن درگیر هستند.

دکتر توماس نیز که یکی از دانشمندان اصلی زیست‌شناسی مو است، گفت: «ما می‌دانیم که انحنای فیبر مو با افزایش سن تغییر می‌کند و نظم آن کاهش می‌یابد، اما علت دقیق این مسئله را نمی‌دانیم، فقط می‌دانیم که وقوع آن حتمی است».

جان بَرِت، آرایشگری که در سالن زیبایی منهتن خود خالق مدل موهای منحصربه‌فرد مارتا استوارت و هیلاری کلینتون است به مشتریان خود توصیه می‌کند که موهای خود را بیش از دو بار در هفته با شامپوی ملایم نشویید و برای بهبود حالت‌پذیری و درخشندگی مو، حین خواب از ماسک‌های مرطوب‌کننده مو استفاده کنند. شعار آقای بَرِت این است: «کمتر باید با مو ور رفت».

و طبق گفته او «اکثر مشکلات مو ناشی از آسیب‌هایی است که خود افراد به موهایشان وارد کرده‌اند».

شامپوها، مکمل‌ها و سِرُم‌ها چطور؟ آیا این چیزها واقعاً تأثیری دارند؟

بله آن‌ها‌ می‌توانند مفید باشند ولی باید در انتخاب‌شان دقت به خرج داد. اکثر شامپوها و سرم‌های مخصوص، مانند تقویت‌کننده و  تحریک‌کننده پوست سر از شرکت Curlsmith، شرکتی در صنعت مراقبت از مو که دفتر مرکزی‌شان در انگلستان واقع شده، کارشان کمک و بهبود جریان خون‌رسانی به فولیکول‌هاست. موپ آتویبی، موشناسی که نقش متخصص مشاور این شرکت را بر عده دارد، گفت: (سرم Curlsmith از زنجبیل و گوارانا است که طبق مطالعات علمی به گردش خون و خون‌رسانی کمک می‌کنند.

دکتر لینکوف تأکید کرد که تنها دارویی که شواهد علمی کافی بر اثبات اثربخش بودن آن در این مسئله وجود دارد، ماینوکسیدیل است که با نام تجاری روگین (Rogaine) در بازار به فروش می‌رسد که باعث گشادتر شدن رگ‌های خونی می‌شوند كه قادر است باعث افزایش طول دوره رشد مو شود. برخی از پزشکان در این مورد فیناستراید را نیز تجویز می‌کنند که عمدتاً در قالب یک قرص مصرف می‌شود و با نام تجاری Propecia شناخته می‌شود، که مانع تبدیل تستوسترون به دی‌هیدروتستوسترون (DHT) می‌شود. دی‌هیدروتستوسترون آندروژنی (هورمون جنسی مردانه) است که با نازک شدن مو در مردان و زنان مرتبط است.

فیناستراید نباید توسط زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند مصرف شود. دکتر شوارتز برای بیمارانی که قصد یا احتمال باردار شدن ندارند، سِرُمی ترکیبی از فیناستراید، ماینوکسیدیل و بیوتین تجویز می‌کند.

مکمل‌ها نیز می‌توانند مفید باشند. به‌عنوان مثال، شرکت نوترافول مکملی تولید می‌کند که از پودر ماکا، نخل اره‌ای و سایر مواد تشکیل شده و در جهت مقابله با ریزش مو مرتبط با تغییرات هورمونی در دوران پیش از یائسگی و یائسگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فاز ۱ کارآزمایی بالینی این مکمل اخیراً در ژورنال Drugs in Dermatology منتشر شده است.

دکتر مارینا پِرِدو، متخصص پوستی که در منهتن و لانگ آیلند مشغول به فعالیت است، گفت: “این دارو دارای مطالعات بالینی قوی است و در بین متخصصان پوست به سبب نتایج و اثربخشی خارق‌العاده‌اش شناخته می‌شود.

دکتر آنگلمن طرفدار محصولات شرکت Prose است که محصولاتی متناسب با رده سنی، نوع مو، سبک زندگی، و دیگر عوامل فردی تولید می‌کنند. او علاوه بر محصولات این شرکت، برای بیمارانش اسپیرونولاکتون را نیز تجویز می‌کند که نوعی داروی مسدودکننده آندروژن است و به جلوگیری از آکنه نیز کمک می‌کند.

دکتر انگلمن از اسپیرونولاکتون با نام قرص جادویی زیبایی یاد می‌كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *