دسته‌بندی نشده

چگونه یک روتین مراقبت از پوست بسازیم

پوست سالم

 

 

پوست عالی فقط به دی ان ای بستگی ندارد – در واقع عادات روزانه شما تأثیر زیادی بر چهره و ظاهری که از خود در آینه می بینید دارد. اما بسته به اینکه چه محصولی را می‌خواهید یا با چه دکتری مشورت می‌کنید، نظرات گیج‌کننده‌ای در مورد همه چیز از نحوه مرطوب‌کردن گرفته تا نحوه محافظت از خود در برابر اشعه‌های فرابنفش وجود دارد. در نهایت، مراقبت از پوست کاملا شخصی است. آنچه باید برای پایان دادن به همه این جنجال ها نیاز است بدانید در ادامه مطرح شده است.

سه مرحله اصلی

برنامه مراقبت از پوست خود را شامل سه مرحله اصلی در نظر بگیرید:

 

  • پاکسازی – شستن صورت.
  • تونینگ – متعادل کردن پوست.
  • مرطوب کردن – مرطوب کردن و نرم کردن پوست.

 

هدف هر روتین مراقبت از پوست این است که پوست صورت خود را طوری تنظیم کنید که بهترین عملکرد را داشته باشد و همچنین هر ناحیه ای را که می خواهید روی آن کار کنید عیب یابی کنید یا هدف قرار دهید. کریستینا هولی، متخصص مراقبت از پوست در سانفرانسیسکو، می‌گوید: «روتین‌های زیبایی فرصتی برای مشاهده تغییرات درون‌فردی هستند. همانطور که پوست شما با افزایش سن نیاز به تغییر دارد، محصولات شما نیز نیاز به تغییر دارند. با این حال، او می گوید، “این در مورد دستیابی به کمال نیست.” اجازه دهید این سه مرحله به تشریفات روزانه شما تبدیل خواهند شد که پوست شما را تقویت می کند و روز شما را خوب می کند.

 

به آن زمان بدهیدعلم پشت محصولات مراقبت از پوست راه درازی را پیموده است، اما هنوز چیزی به نام راه حل فوری وجود ندارد – شما به زمان نیاز دارید تا از مزایای آن بهره مند شوید. دکتر راشل نظریان، یکی از متخصصان پوست گروه پوست شوایگر منهتن می گوید: «نتایج فقط از طریق استفاده مداوم مشاهده می شود. به طور کلی، سعی کنید از یک محصول حداقل در شش هفته، یک یا دو بار در روز استفاده کنید تا متوجه تفاوت شوید.

 

نکته: با هر محصول مراقبت از پوست، به ترتیب قوام – از نازک ترین تا ضخیم ترین، استفاده کنید. به عنوان مثال، پاک کننده، تونر (در صورت استفاده از آن)، سرم و سپس مرطوب کننده.  دکتر کارلوس چارلز، متخصص پوست در شهر نیویورک، می گوید:« شستن صورت اساسی ترین و ضروری ترین مرحله هر روتینی است. پوست ما هر روز با آلاینده های محیطی، کثیفی و عوامل دیگر در تماس است که باید به آرامی پاک شوند. برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ، تیرگی و آکنه، روزی دو بار صبح و شب پوست‌تان را شتس و شو دهید. 

پاک کننده صورت خود را پیدا کنید

فرمول مناسب پوست شما را بدون از بین بردن روغن های ضروری و سالم تمیز می کند. در مصرف اسکراب های لایه بردار زیاده روی نکنید (یک بار در هفته استفاده کنید) و از اسکراب هایی که پوست گردوی خرد شده یا مواد ساینده دارند اجتناب کنید.

 

 

غیر کومدوژنیک دقیقاً به چه معناست؟

 

این عبارت اغلب بر روی برچسب محصولات ظاهر می شود و توسط متخصصان مراقبت از پوست استفاده می شود، اما همیشه به زبان ساده و واضح تعریف نمی شود. توضیح سریع آن این چنین است: اگر محصولی ادعا می کند که غیر کومدون زا است، به این معنی است که نباید منافذ را مسدود کند یا باعث ایجاد آکنه شود – چه با مسدود کردن پوست،  یا مسدود کردن غدد یا تحریک فولیکول مو. با این حال، این ادعا توسط F.D.A (سازمان غذا و دارو آمریکا) بررسی نمیشود و بسیاری از شرکت ها آزمایش های داخلی خود را انجام می دهند تا تعیین کنند که آیا برای یک محصول باید کودوژنیک در نظر گرفته شود یا خیر. (برخی از ترکیبات شناخته شده کمدوژنیک روغن نارگیل و کره کاکائو هستند.) به طور معمول، هر چه یک محصول مواد کمتری داشته باشد، تشخیص اینکه آیا این محصول واکنشی ایجاد می کند آسان تر است.

 

تونینگ

 

  نحوه استفاده از تونر

 

برای بسیاری، کلمه “تونر” گس های زننده و خشن دهه ۸۰ را به ذهن می آورد. دکتر نظریان می گوید: «محصول اصلی یک محصول مبتنی بر الکل بود که برای خشک کردن پوست چرب و از بین بردن هرگونه کثیفی باقی مانده بعد از پاکسازی استفاده می شد. با این حال، فرمول های امروزی تکامل یافته اند. آنها را میتوان نوعی مکمل در نظر گرفت – این مایعات رقیق مقدار بیشتری از مواد مغذی را ارائه می دهند و به سایر محصولات موجود در رژیم شما کمک می کنند بهتر جذب شوند و در عین حال پوست شما را متعادل می کنند. جردانا ماتیولی، زیبایی‌شناس شهر نیویورک، می‌گوید که اکثر متخصصان، تونر را اختیاری می‌دانند: «این می‌تواند راه خوبی برای افزودن یک ماده خاص باشد که ممکن است در محصولات دیگر خود نداشته باشید یا لایه‌ای دیگر از بازسازی پوست اضافه کنید.» اگر زمان و تمایل دارید، در اینجا چند عنصر طلایی وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید:

 

اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی برای از بین بردن آرام سلول های مرده پوست که می توانند منافذ را مسدود کنند، مفید هستند.  پوست آسیب دیده در برابر نور خورشید را بهبود می بخشند و تیرگی را به حداقل می رسانند.

  • هیالورونیک اسید برای افزایش آبرسانی، حفظ قطرات کوچک اب در پوریت و همچنین حجم دهی به پوست برای درمان ظریف خطوط ریز موثر هتسند..
  • گلاب و چای سبز برای آرام کردن تحریک و کاهش قرمزی با اثر ضد التهابی.
  • ویتامین E و C برای مبارزه با قرار گرفتن روزانه در معرض رادیکال های آزاد که می توانند پوست شما را پیر کنند.

 

 

تونر چیست؟

تونرها باید بعد از پاکسازی و قبل از استفاده از هر محصول دیگری استفاده شوند. ماتیولی می گوید. روش سنتی استفاده این است که یک پد پنبه را اشباع کنید و آن را روی صورت خود بمالید. اما، همانطور که ماتیولی اشاره می کند، “در نهایت حجم محصول زیادی را از دست می دهید.”

 

نکته: «استفاده از تونر با دست‌های تمیز کارآمدترین کار است. فقط چند قطره را در کف دست خود بریزید، سپس آن را روی پوستتان ماساژ دهید. یا اگر ترجیح می‌دهید، می‌توانید یک پد پنبه‌ای را جدا کنید «تا قبل از آغشته شدن به تونر خود پد ضخیم نباشد».بیشتر فرمول ها را می توان صبح و شب استفاده کرد، اما ممکن است بخواهید از آنهایی که اسیدهای لایه بردار دارند فقط در شب یا یک روز در میان استفاده کنید.
درمان با سرم

 

به زبان ساده، سرم ها حامیان و متحدان  پوست هستند. این اکسیرها که با دوزهای متمرکز از مواد فعال پر شده اند، می توانند تعدادی از مشکلات از لکه های تیره گرفته تا چین و چروک را کاهش دهند. ماتیولی می‌گوید: «حتی اگر مشکل خاصی نداشته باشید، همه افراد صبح‌ها به سرم آنتی‌اکسیدانی عمومی نیاز دارند تا از عوامل آسیب رساننده روزانه به مو محافظت کنند.» در حالی که “گزینه های نامحدود” برای مواد تشکیل دهنده وجود دارد، نظریان موارد مورد علاقه حاصل سخت کوشی خود را افشا می کند. برای رسیدگی به مشکلات خاص، به دنبال این محصولات باشید:

 

هیالورونیک اسید برای آب بندی و تقویت عملکرد مانع (لایه بالایی پوست شما) برای جلوگیری  از دست دادن رطوبت.

  • ویتامین C برای کمک به روشن شدن پوست کدر و کاهش لکه های تیره با استفاده مداوم.
  • رتینول، ویتامین B3، پپتیدها برای تحریک تولید کلاژن و الاستین، پروتئین هایی در بدن که به جلوگیری از خطوط و افتادگی پوست کمک می کند.
  • گوگرد کلوئیدی، نیاسینامید برای رفع قرمزی و تحریک با کاهش التهاب و بهبود آکنه با اثرات ضد میکروبی آن.

 

نکات مفید

 

اگر نگرانی های متعددی دارید، ممکن است بخواهید از چندین فرمول استفاده کنید. ماتیولی می گوید: «من توصیه می کنم مناطق مختلف را با محصولات مختلف درمان کنید. «شاید از سرم ویتامین C در همه جا استفاده کنید، اما سپس برای هیپرپیگمانتاسیون (تولید بیش از حد رنگدانه های پوست) از محصول دیگری فقط در چند نقطه استفاده کنید.» فقط کافی است هر ترکیبی را توسط متخصص پوست خود اجرا کنید تا از هرگونه واکنش احتمالی جلوگیری کنید.

 

برای صرفه جویی در زمان، سعی نکنید سرم را با مرطوب کننده خود مخلوط کنید. دکتر نظریان می گوید که این “توانایی جذب موثر سرم را کاهش می دهد.” “محصولات باید یک به یک اعمال شوند.”

 

 

همه سرم ها با دفعات یکسان استفاده نمی شوند. دکتر نظریان می گوید: «میزان استفاده از سرم بسته مواد تشکیل دهنده متفاوت است. ماتیولی می‌گوید: «من صبح‌ها آنتی‌اکسیدان‌ها را ترجیح می‌دهم، زیرا از شما در برابر محیط محافظت بیشتری می‌کنند، و اکثر ما به اندازه کافی از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنیم.» با این حال، برخی از مواد درمان زمانی که در شب بر روی پوست اعمال می شوند، عملکرد بهتری دارند. به عنوان مثال: دکتر نظریان توضیح می‌دهد: «رتینول‌ها در برابر آفتاب پایدار نیستند و اگر در روز استفاده شوند تجزیه می‌شوند». خلاصه کلام آن که: دستورالعمل های  روی برچسب هر محصول را به دقت بخوانید.

مرطوب کننده

 

اساسی ترین عملکرد یک مرطوب کننده آبرسانی و نرم کردن پوست است. دکتر چارلز توضیح می دهد: «در اصل، مرطوب کننده ها به جلوگیری از هدررفت آب از طریق لایه های بیرونی پوست کمک می کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند مکمل روغن‌های محافظ طبیعی و سایر بلوک‌های ساختمانی داخل پوست مانند سرامیدها باشند. این همان محصولی است که پزشکان استفاده از آن را در تمام طول سال برای انواع پوست توصیه می کنند. دکتر نظریان تأکید می‌کند: «پوست به طور طبیعی با افزایش سن توانایی حفظ رطوبت را از دست می‌دهد و فعالیت‌های روزانه مانند شستشو می‌تواند آب‌رسان‌های طبیعی را از سطح پاک کند.»

 

نحوه انتخاب یک مرطوب کننده

ماتیولی خاطرنشان می کند: “همه به رطوبت پوست نیاز دارند، اما بافت مرطوب کننده شما بسته به نوع پوست شما متفاوت است.” این نصیحت را برگ برنده خود، و هدیه ای از دکتر نظریان در نظر بگیرید.

 

تفاوت بین کرم روز و شب

کرم‌هایی که در صبح استفاده می‌کنید برای محافظت از پوست شما در برابر عوامل محیطی که هنگام خروج از خانه با آن‌ها مواجه می‌شوید، هستند – بسیاری از آنها حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که رادیکال‌های آزاد مبتنی بر آلودگی را به حداقل می‌رسانند و کرم‌های ضد آفتاب از شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت میکند. آنها معمولا یک قوام سبک وزن دارند. از سوی دیگر، کرم‌های شب روی ترمیم هرگونه آسیبی که ممکن است با موادی مانند رتینول برای سرعت بخشیدن به گردش سلولی و مقابله با لکه‌های تیره ایجاد شده باشد، تمرکز دارند. این کرم ها همچنین سطوح رطوبت را که به طور طبیعی در عصر کاهش می یابد، با نرم کننده هایی که اغلب بافتی غنی و ضخیم ایجاد می کنند، جبران می کنند.

 


کرم های دور چشم و کاربردشانآیا می توانید بدون کرم دور چشم زنده بمانید؟ کاملا. اما، اگر نگرانی های خاصی دارید – مانند سیاهی دور چشم، خشکی یا پف کردگی – ممکن است بخواهید کرم دور چشم را امتحان کنید. دکتر نظریان می‌گوید: «پوست دور چشم کاملاً نازک و ظریف است و بیشتر از سایر نواحی به مواد تحریک‌کننده واکنش نشان می‌دهد. بنابراین، متخصصان پوست معمولاً کرم دور چشمی را توصیه می‌کنند که حساسیت بالقوه را در نظر بگیرد و غلظت‌های قابل تحمل‌تری از مواد فعال داشته باشد.

 

ماتیولی می گوید برای کیسه های زیر چشم و التهاب، کافئین، پپتیدها و اسید هیالورونیک می تواند تسکین دهنده باشد. او می‌گوید: «حلقه‌های سیاهی دور چشم می‌تواند به دلیل سیاهرگ‌های قابل مشاهده زیرپوستی یا تغییر رنگ رایج در پوست‌های تیره‌تر باشد. پس به دنبال مواد روشن کننده مانند ویتامین C، اسید کوجیک و نیاسینامید باشید. نکته داخلی: از رتینول های قوی (که می تواند باعث سوزش و ایجاد قرمزی شوند) و عطر دوری کنید تا از هرگونه سوزش چشم جلوگیری کنید.

 

با ضد آفتاب محافظت کنید

 

همه کارشناسانی که با آنها مشورت کردیم به اتفاق آرا در مورد یک چیز توافق کردند: که ضد آفتاب، بدون شک، مهم ترین محصول مراقبت از پوست است.دکتر چارلز خاطرنشان می کند که “ضدآفتاب به عنوان بخشی از رژیم شما در طول سال از اهمیت بالایی برخوردار است”. استفاده روزانه و مداوم از ضد آفتاب به جلوگیری از ایجاد خطوط و چین و چروک، عیوب بافتی و تغییر در ظاهر منافذ در طول زمان کمک می کند. مهمتر از آن، استفاده روزانه از ضد آفتاب می تواند به جلوگیری از تشکیل برخی سرطان های پوست کمک کند.

 

برای سهولت به خاطر سپردن، کارشناسان توصیه می کنند از مرطوب کننده روزانه با SPF (توان محافظت در برابر خورشید) داخلی حداقل ۳۰ استفاده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *